Responsabilii de achizitii isi pun deseori intrebarea daca externalizarea anumitor servicii este benefica sau nu societatii in care activeaza si ce implicatii are externalizarea asupra costurilor ?
Vom scrie mai jos cateva randuri despre beneficiile externalizarii serviciului de curatenie si costurile implicate.
Avantaje:
Un serviciu externalizat ar trebui sa atraga deasemenea o serie de valori adaugate nevoii pe care o deserveste. Fie ca vorbim de un serviciu de curatenie, constructii, administrare, contabilitate, etc. furnizorii acestora pun la dispozitie un intreg arsenal de echipamente, know-how, management orientat pe obiectul de activitate, capital de lucru, toate cu scopul eficientizarii in utilizarea resurselor umane si materiale.
Pentru serviciile de curatenie externalizate, beneficiarul achizitioneaza un concept de avantaje, care de cele mai multe ori sunt evidentiate in ofertele primite. Printre acestea putem sa evidentiem :
– Managementul personalului de curatenie(concedii,supervizare, inlocuire in caz de absente,etc);
– Pregatirea si controlul agentilor de curatenie si a activitatii;
– Recrutarea, angajarea si salarizarea personalului;
– Achizitia, livrarea si managementul consumabilelor de curatenie;
– Echipamente profesionale si scumpe la dispozitia beneficiarilor in orice situatie de necesitate;
– Eficientizarea spatiilor de depozitare;
– Termen de plata agreat si plata catre un singur furnizor pentru mai multe servicii;
– Posibilitatea utilizarii resurselor un afara orelor de program (noaptea,seara sau dimineata) cu management alocat;
Costuri:
Desigur, toata aceasta valoare adaugata si toate aceste avantaje directe si indirecte sunt purtatoare de costuri adiacente si uneori pot sa mareasca sau sa ajusteze bugetul alocat;
Exista costuri fixe si capital investit pe care o companie de servicii le sustine si le pune la dispozitie, toate acestea regasidu-se partial in pretul serviciilor platite de catre beneficiar;
In elaborarea ofertelor de curatenie firmele de specialitate trebuie sa includa foarte atent costurile necesare pentru livrarea serviciului solicitat si agreat impreuna cu clentul. Enumeram mai jos cateva dintre costurile ce pot aparea si pe care deopotriva, beneficiarii si furnizorii ar trebui sa le evidentieze transparent:
– Costurile salariale ale personalului implicat si taxele aferente;
– Costul selectiei si recrutarii de personal si de sustinere a concediilor(de odihna si medical);
– Costul partial de management operational (supervizare/training/logistica necesara)
– Costul capitalului investit(masini/depozite/echipamente/termene de plata,etc.)
– Costul cu materialele si accesoriile necesare;
– Costuri imprevizibile in desfasurarea activitatii (defectiuni,asigurari,interventii de urgenta,fluctuatie de personal)
– Marja de profit, pentru mentinerea unei motivatii a furnizorilor de imbunatatire a calitatii serviciilor;
Astfel se formeaza un serviciu externalizat bine definit, eficient si transparent, in care furnizorii realizeaza profit iar beneficiarii se pot orienta catre exploatarea si eficientizarea obiectului de activitate principal;
Tarifele serviciilor de curatenie pot varia:
– de la 0.6 euro la 1,2 euro / metru patrat in cazul serviciilor de intretinere;
– de la 580-700 Euro/luna pentru 8h/zi in cazul personalului permanent;
– de la 0,5 la 1 euro/ metru patrat pentru servicii de spalare a mochetelor si pardoselei;
Toate acestea se pot negocia individual, transparent si foarte deschis intre furnizori si beneficiari;